Ademhalingsoefeningen tegen hyperventilatie en paniekaanvallen?

ademhalen hyperventilatie

Paniekaanvallen gaan, in veel gevallen, samen met hyperventilatie en die wil je beide stoppen.

Maar zijn ademhalingsoefeningen zinvol bij hyperventilatie en paniekaanvallen?

Vroeger werd altijd gedacht dat hyperventilatie een paniekaanval veroorzaakte. Uit onderzoek bleek echter dat het andersom is. Een paniekaanval veroorzaakt juist je hyperventilatie aanval. De beste manier om een hyperventilatie aanval te stoppen, tijdens je paniekaanval, is door ademhalingsoefeningen te doen. In dit artikel bespreek ik de effectiviteit van ademhalingsoefeningen ter voorkoming en ter genezing van hyperventilatie. Simpel gesteld: zijn ademhalingsoefeningen zinvol bij hyperventilatie en paniekaanvallen?

Wat is hyperventilatie?

Hyperventilatie kent twee vormen: acute hyperventilatie, zoals tijdens een paniekaanval. En chronische hyperventilatie meestal veroorzaakt door stress en chronische paniekaanvallen. Chronische hyperventilatie komt dus neer op altijd verkeerd ademhalen, je lichaam is gewend verkeerd te ademen.

Tijdens een paniekaanval ga je te snel en te diep ademhalen terwijl je juist het gevoel hebt te stikken en niet voldoende zuurstof binnen te krijgen. Wanneer je hyperventileert lijkt je ademhaling dus totaal de weg kwijt.

Gemiddeld ademen we 10 keer per minuut en bij hyperventilatie is dat ongeveer 20 keer per minuut.

Om direct een groot misverstand uit de wereld te helpen: hyperventilatie veroorzaakt geen verzuring van je bloed. Dit werd heel lang wel gedacht en je komt het nu ook nog overal tegen. Ze dachten dat de verzuring van je bloed, je bloedvaten vernauwde en dat als gevolg daarvan er veel klachten ontstonden zoals duizeligheid, benauwdheid en hartkloppingen.

Nieuw onderzoek toonde aan: hyperventilatie is een symptoom van paniek

In 1996 werd dit echter totaal onderuit gehaald door wetenschappelijk onderzoek: alle symptomen die toegeschreven werden aan hyperventilatie zijn het gevolg van een paniekaanval en niet van een hyperventilatie aanval.

Dus, hyperventilatie is enkel het resultaat van je paniekaanval maar dat maakt hyperventileren niet minder vervelend.

Waarom ga je hyperventileren als je een paniekaanval hebt?

Een paniekaanval is het gevolg van een vecht-of-vluchtreactie van je lichaam en daar hoort snel ademhalen bij ook spannen je spieren zich aan. Doordat je dit snelle ademhalen verkeerd interpreteert ga je nog sneller ademhalen (je denkt waarschijnlijk dat er iets ernstigs aan de hand is) en die gespannen spieren zorgen voor benauwdheid. Het is dus je paniek die je ademhaling versnelt en daarna doen je hersenen het werk voor je: je paniekaanval is compleet.

Ben je iemand die chronisch hyperventileert als gevolg van veel paniekaanvallen en angsten dan gaat je lichaam zelfs nog sneller in die vecht-of-vluchtmodus en ga je dus ook nog sneller hyperventileren.

Hyperventilatie zonder paniekaanvallen: kan dat?

Eigenlijk komt dat zelden voor. Een hyperventilatie aanval is het gevolg van een paniekaanval en ontstaat bijna nooit los van een paniekaanval. De paniekaanval geeft namelijk ook de symptomen die eerder aan hyperventilatie werden gekoppeld:

  • Duizeligheid
  • Benauwdheid
  • Snelle ademhaling
  • Hartkloppingen
  • Trillende handen
  • Tintelingen
  • Pijn op je borst
  • Gespannen borstspieren

Al deze symptomen (en nog veel meer) zijn het gevolg van een paniekaanval en hyperventilatie dus ook.

In zeldzame gevallen kan een medische aandoening zorgen dat je anders of moeilijk ademhaalt. Het is altijd goed om even langs je huisarts te gaan als je voor het eerst een hyperventilatie aanval hebt.

Paniekoefeningen en ademhalingsoefeningen bij een paniekaanval

Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van buikademhaling en ademhalingsoefeningen bij paniekaanvallen.

Een aantal van deze onderzoeken zijn nog van voor de tijd dat de theorie over hyperventilatie weerlegt werd dus hebben ze mensen met hyperventilatie niet deel laten nemen aan een aantal van de onderzoeken. Toen duidelijk werd dat hyperventilatie een symptoom van een paniekaanval is zijn de onderzoeken uitgebreid en is hyperventilatie betrokken in de onderzoeksresultaten.

Heel kort door de bocht zijn ademhalingsoefeningen altijd zinvol bij paniekaanvallen en hyperventilatie. Zeker in combinatie met het vergaren van kennis over de symptomen die bij een paniekaanval horen.

Een literatuurstudie over hyperventilatie, paniekaanvallen en ademhaling

In het literatuuronderzoek wat ik voor dit artikel las (Breathing Training for Treating Panic Disorder: Useful Intervention or Impediment? Door Alicia e. Meuret (university of hamburg, stanford university)) Frank h. Wilhelm (Stanford university and department of veterans affairs health care system) Thomas Ritz (university of hamburg, stanford university), Walton T. Roth (Stanford university) stond een onderzoek beschreven van Rapee uit 1985 waarbij een vrouw, met zeer zware paniekaanval klachten. Door ademhalingsoefeningen te doen verminderden haar paniekklachten en doordat ze grotere controle ervoer over haar symptomen namen de paniekgedachtes af die leiden tot een paniekaanval. Dit onderzoek was echter gedaan met enkel 1 deelneemster en dat is niet erg representatief.

In een volgend onderzoek, ook uit 1985, waarbij ook onderzocht werd of ademhalingsoefeningen (ook wel paniekoefeningen genoemd) alleen (dus zonder cognitieve aanpak) paniekaanvallen konden verminderen werden gelukkig meer deelnemers gebruikt. De deelnemers hadden meerdere paniekaanvallen en hyperventilatie. In deze studie werden hyperventilatie patiƫnten dus niet uitgesloten van deelname.

De ademhalingsoefeningen zorgden voor een acute en substantiƫle afname van de paniekaanval klachten en depressieve gevoelens. De conclusie was dat hyperventilatie en paniekaanvallen goed te verhelpen zijn met ademhalingsoefeningen.

Ook in de volgende onderzoeken naar hyperventilatie en paniekaanvallen waarbij ademhalingsoefeningen werden toegepast werd steeds geconcludeerd dat ademhalingsoefeningen echt helpen. Wel is de frequentie van belang en is het goed veel kennis te hebben over je symptomen en je denkpatronen aan te passen. Dit samen voorkomt paniekaanvallen en dus ook hyperventilatie.  

Waarom ik ademhalingsoefeningen deed

Tijdens mijn paniekaanvallen en hyperventilatie die daarbij hoorde ervoer ik het benauwde gevoel als erg vervelend en ik ben vaak ademhalingsoefeningen gaan doen. In mijn training tegen paniekaanvallen leer je daarom ook veel verschillende ademhalingsoefeningen die allemaal helpen tegen hyperventilatie en paniek. De training vind je hier.

Waarom helpen ademhalingsoefeningen bij paniekaanval?

Zoals je dus eerder las helpen ademhalingsoefeningen (zoals je leert in mijn training) ontzettend goed tegen paniek en angstaanvallen en voorkom je daarmee ook weer nieuwe hyperventilatie aanvallen. Maar waarom helpen die ademhalingsoefeningen zo goed? Dit komt waarschijnlijk doordat je meer controle ervaart over je lichaam en niet meer zomaar overvallen wordt door een paniekaanval en bijbehorende hyperventilatie.

Wat zijn paniekoefeningen?

Via google zoeken heel veel mensen naar paniekoefeningen en ik heb er alvast eentje gedeeld met je in mijn blog: Paniekoefeningen.

Paniekoefeningen zijn vaak ook ademhalingsoefeningen of in ieder geval oefeningen die ontworpen zijn om je ademhaling te normaliseren. Er zijn heel veel soorten en niet alle types werken even goed. In mijn training leer je direct de beste oefeningen die ik, door jaren lange ervaring met paniekaanvallen, heb leren kennen. 

Hoe moet je dan ademhalen?

Het lijkt zo gewoon, ademen, en toch gaat het vaak mis. Zeker als je paniekaanvallen hebt en hyperventileert. Een ontspannen ademhaling zit laag in je buik, zonder gespannen schouders en je ademt ongeveer 10 keer per minuut.

Stop je paniekaanvallen training

Wil je alles leren wat je nodig hebt om een paniekaanval te overwinnen en te stoppen met hyperventileren? Zoals ademhalingsoefeningen, paniekoefeningen, denkpatroon-vervang oefeningen en ontspanningsoefeningen: Volg dan mijn training en begin vandaag nog aan je herstel. Je vindt mijn training hier.

    Jos

    >