De 4 fouten die mensen met paniekaanvallen maken

4 dingen die mensen met paniekaanvallen fout doen

In al die jaren paniekaanvallen heb ik deze fouten ook gemaakt maar ik heb gelukkig geleerd van mijn fouten. Ik wil graag de 4 meest gemaakte fouten door mensen met paniekaanvallen met je delen. 

1. Je paniek weg drinken

Ja, alcohol ontspant maar een paniekaanval gaat niet over met 3 of 4 glazen wijn. Sterker nog, paniekaanvallen worden vaak heftiger wanneer je alcohol consumeert en je lichamelijke reactie op alcohol kan zorgen dat je juist een paniekaanval krijgt. 

2. Geen hulp zoeken

Heb je paniekaanvallen en ben je nog niet naar je huisarts geweest? GAAN! NU! 

Wanneer je namelijk paniekaanvallen te lang door laat gaat worden ze alleen maar erger en duurt het herstel als maar langer. Maak deze fout dus niet als je paniekaanvallen hebt en ga naar je huisarts. Deze kan je doorverwijzen, medicatie voorschrijven of een training aanbevelen. 

3. Basale verzorging van jezelf

Een paniekaanval is een teken dat je mentaal niet in balans meer bent en dat je beter voor je (mentale) zelf moet zorgen. Paniekaanvallen vragen best wel wat van je lichaam (ondanks dat ze echt ongevaarlijk zijn) en daarom is het goed maatregelen te nemen. 

Slaap voldoende, leer paniek oefeningen en ademhalingsoefeningen. Je kan twee van deze oefeningen alvast leren via mijn gratis training. Die vind je hier. Wil je direct met meer oefeningen aan de slag? volg dan mijn Stop je paniekaanvallen training.

Wat veel mensen ook fout doen als ze paniekaanvallen hebben is doorgaan op de manier waarop ze het altijd al doen. Dat is echt geen goede keus. Zorg ook dat je voldoende en gezond eet.  

4. Paniekaanval alleen maar negatief zien

Paniekaanvallen zijn natuurlijk echt heel naar en bizar om mee te maken maar het is ook iets positiefs! Een paniekaanval betekent namelijk ook dat je lichaam wel weet wat het moet doen als zich een levensbedreigende situatie voordoet. Dat is top! 

Dat het nu gebeurt op een verkeerd moment is natuurlijk vervelend maar probeer ook een positieve kant te ontdekken aan je paniekaanval. 

Daarnaast is een paniekaanval ook een signaal dat je mentaal niet lekker in je vel zit en ook dat is positief te noemen. Je wordt vooraf gewaarschuwd en je kan er dan dus iets aan doen. 

Welke fouten heb jij gemaakt terwijl je paniekaanvallen had en hoe ging je er mee om? 

En heb je nu nog last van je paniekaanvallen? Laat het weten in de comments! 

    Jos

    >