10 tips om paniekaanvallen te voorkomen tijdens kerst

paniekaanvallen voorkomen

10 tips om paniekaanvallen te voorkomen tijdens de kerst is een klein overzicht van alle dingen die je kan doen om je paniekaanvallen de baas te blijven, ook tijdens de feestdagen. Rust en regelmaat zijn, zeker als je paniekaanvallen hebt, heel fijn maar helaas is dat soms niet volledig in te passen in je drukke leven van vandaag de dag. Daarom dus 10 tips om paniekaanvallen te voorkomen tijdens kerst! Hier komen ze:

1. Laat de alcohol even staan die zorgt voor een paniekaanval

Je paniekaanvallen ontstaan door dat je een gevoel of sensatie in je lichaam verkeerd interpreteert. En daarom is het, als je paniekaanvallen hebt (gehad), verstandig om alcohol even te laten staan. Alcohol zorgt dat je hartslag sneller gaat en je krijgt het warm. Dit kan, zeker als je veel stress ervaart, al voldoende zijn om een paniekaanval ingang te zetten. Want die hartslag, dat merk je meteen op, en dan krijg je het ook nog warm. Wat is er aan de hand???? Niks, dat is precies wat alcohol doet met je lichaam maar omdat jouw interne alarmknop een beetje te strak staat afgesteld, is dit genoeg voor een echte paniekaanval.

Wil je per se een wijntje drinken? Neem dan een klein glas en drink water tussendoor. Een paniekaanval op de kerstborrel is natuurlijk niet waar je op zit te wachten, dat wil je juist voorkomen. 

2. Eet niet te veel

Ook een bekende trigger voor een paniekaanval is het gevoel dat je buik te vol zit. Dit geeft een onaangenaam gevoel en zorgt dat je aandacht daarnaar toe gaat.

Te veel eten zorgt overigens ook dat je hartslag versnelt en dat zorgt ook weer voor een trigger.

Kies tijdens het kerstdiner (en alle andere eet-momenten deze feestdagen) voor meer groente en bijvoorbeeld een salade in plaats van stokbrood en friet. Dat valt minder zwaar op je maag en verteert makkelijker zodat je ’s avonds ook beter kan slapen.

3. Draag comfortabele kleding

Je wil er natuurlijk op je best uit zien deze kerst maar zorg wel dat het ook een beetje comfortabel blijft. Te strakke jurken/broeken kunnen je het gevoel geven dat je benauwd bent. Zeker na een flink 4 gangen diner. En die benauwdheid kan jou weer het gevoel geven dat er iets aan de hand is met je en wat volgt weet je inmiddels: een paniekaanval.

Wil je meer lezen over symptomen en je paniekaanvallen? Volg dan mijn gratis training, je vindt hem hier.

4. Zorg dat je niet te vermoeid raakt

Vermoeidheid is altijd een grote trigger voor paniek en angst. Je kan minder rationeel en logisch nadenken en dat is een risico voor een paniekaanval.

Kies dus op tijd voor je rust en je hoeft echt niet bij elke afdeling op de kerstborrel te staan 😉

5. neem niet alle taken op je: en zorg voor een makkelijk diner!

Ben jij aan de beurt om het kerstdiner te maken? Zorg dat je het niet te moeilijk maakt. Stress is een enorme trigger voor paniek en angstaanvallen. Kies voor een makkelijk diner, laat je vrienden en familie wat meebrengen of ga bijvoorbeeld voor een maak je eigen wintersalade bar. Iedereen maakt z’n eigen diner en jij hoef alleen de groentes en dergelijke maar te snijden!

Vermijd dus de stress van een kerstdiner op sterrenniveau en voorkom een paniekaanval!

6. Vergeet je ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen niet te doen

Heb je mijn premium training gevolgd? Dan heb je alle schema’s met oefeningen om je paniekaanvallen te voorkomen. Zorg dat je deze blijft doen. Die regelmaat en ontspanning is de sleutel waarmee je paniekaanvallen voorkomt.

Als je mijn training niet gevolgd hebt is het even goed belangrijk dat je, je oefeningen (bijvoorbeeld uit mijn gratis training) blijft doen omdat je daarmee paniekaanvallen voorkomt.

7. Zeg nee, als het je te veel wordt dat voorkomt paniekaanvallen!

Misschien de moeilijkste van het hele lijstje: zeg nee als het je te veel wordt. Jouw mentale en fysieke gezondheid staat voorop toch? Uit onderzoek van de Viva bleek in 2015 dat maar liefst 60% van de Nederlandse vrouwen zich wegcijfert en 61% wil altijd lief en aardig gevonden worden. Dus je bent niet de enige die met regelmaat nee wil zeggen maar het niet doet.

8. Neem thee ipv koffie na het dessert

Ook een goeie voor het voorkomen van paniekaanvallen: neem thee in plaats van koffie.

Cafeïne die in de koffie zit, zorgt dat je hartslag omhooggaat en dat is weer een trigger voor paniek. Voorkom dus je paniekaanvallen met een kopje thee ;-). Dat is natuurlijk niet helemaal waar, maar alle beetjes helpen toch?

9. Voorkom een paniekaanval tijdens de kerstborrel: stel vragen!

Dit klinkt misschien als een vreemde tip ter voorkoming van paniekaanvallen maar het werkt echt. Een paniekaanval wordt vaak ingang gezet door dat je te veel focus hebt op je lichaam en elke kleine verandering in hartslag, ademhaling of spierspanning opmerkt. Je kan jezelf perfect afleiden van dit soort paniekaanval-triggers door vragen te stellen aan je gesprekspartner. Vraag hoe het met hem (of haar) gaat, hoe hij de kerst door gaat brengen, of hij nog op vakantie gaat en of wat hij graag meer wil doen in het nieuwe jaar.

Blijf vragen stellen en mensen blijven antwoorden. Zo voorkom je dat jij op je lichaam focust, word je als sociaal en vriendelijk gezien en voorkom je een paniekaanval. Win, Win, Win!

10. Ga voor elk event even wandelen om tot rust te komen

Een andere tip om paniekaanvallen te voorkomen tijdens de kerst is wandelen. De buitenlucht en de beweging van het wandelen zorgen dat je ontspant en dat voorkomt paniekaanvallen. Dus maak even tijd voor een kleine wandeling en laat je smartphone in je zak!

Heb jij nog een top tip om je paniekaanvallen te voorkomen? Deel hem met me! Ik wens je in ieder geval heel veel kracht en positiviteit voor dit nieuwe jaar en geniet van de kerstdagen.

    Jos

    >