Positieve mindset vermindert je paniekaanvallen

positieve mindset vermindert je paniekaanvallen

Een positieve mindset vermindert je paniekaanvallen 

Als je lijdt onder paniekaanvallen ben je waarschijnlijk ook een piekeraar. Iemand die veel met z’n gedachtes rondloopt, zich zorgen maakt en zich drukt maakt om alles. 

Situaties van een dag geleden gaan nog altijd in jouw hoofd rond en je piekert je suf ook ’s nachts. Een positieve mindset vermindert je paniekaanvallen juist. 

Piekeren maakt paniekaanvallen erger

Wist je dat dat piekeren paniekaanvallen in de hand werkt? Je traint namelijk je brein onbewust om steeds zich druk te maken over iets. Dus wanneer je even een verhoogde hartslag hebt en je merkt dit op, zijn je hersenen gewend zich druk te gaan maken. Zou er iets met je aan de hand zijn, je zou maar een hartaanval krijgen… je voelde je 

En dat leidt weer tot een verhoogde hartslag en uiteindelijk tot een ‘full blown’ paniekaanval met alles d’r op en d’r aan. 

Paniekaanval? Positief-denken helpt!

Een positieve mindset zorgt er in dit soort situaties juist voor dat je je focus verlegt. Een positief ingesteld iemand zal namelijk bij de hartkloppingen (want dat zijn het vaak en dat voelt naar!) denken,

och ik maak me te druk, er is niks aan de hand! Wat een heerlijke dag is het eigenlijk en wat ging die presentatie op kantoor net lekker!

Iemand die veel paniekaanvallen heeft en dat was precies wat ik ook steeds dacht, zal denken: oh nee, wat is er aan de hand? Wat heb ik het benauwd en mijn hart klopt steeds sneller, wat is het ook warm hier en ik zal wel een paniekaanval krijgen…… 

En voor je het weet zit je midden in die paniekaanval. Alleen maar doordat jezelf ‘gelooft’ in je symptomen. Wil je meer lezen over de symptomen van een paniekaanval? Ik heb ze verzameld in de blog: Wat zijn de symptomen van een paniekaanval? 

Wil je minder paniekaanvallen? Begin de dag eens met een positieve vraag:

Waar heb ik zin in vandaag? Wat maakt vandaag een mooie dag? Wat kan ik vandaag beter doen? 

Paniekaanvallen halen hun brandstof uit negativiteit en doemgedachtes. Haal je die brandstof weg, door simpelweg niet meer negatief te denken en juist het tegenovergestelde te denken. Dan raakt de brandstof voor je paniekaanvallen een keertje op. 

Jos

>