10 tips bij een paniekaanval

10 tips bij een paniekaanval
10 tips bij een paniekaanval

1 op de 5 mensen krijgt in Nederland op een moment te maken met paniek. Het kan een heftige, eenmalige aanval zijn maar ook een terugkerend probleem. In deze blog heb ik 10 tips bij een paniekaanval verzameld. 

Een paniekaanval is ontzettend naar en kan lang duren maar weet vooral dat je niet in gevaar bent.  

Hier onder een overzicht van de 10 tips bij een paniekaanval!

Tip 1 bij een paniekaanval: Verminder stress

Krijg je zo maar ineens een paniekaanval en zag je die niet aankomen? Dan kan het zijn dat je ongemerkt te veel stress hebt en daar al te lang mee doorloopt. 

Stress maakt je vatbaarder voor verkeerde denkpatronen (zie tip 2!) en dat maakt het waarschijnlijker dat je een paniekaanval krijgt 

Tip 2 Check je denkpatronen 

Mensen met een paniekaanval hebben vaak ook een piekerstoornis of piekeren veel. Dat piekeren is een teken van verkeerde denkpatronen die je paniekaanvallen kunnen aanwakkeren. Met een beetje oefening heb je zo je paniekaanval weer onder controle. 

In mijn gratis training kun je alvast een ‘verleg je denkroute’ oefening leren tegen paniekaanvallen. Je kan je hier, gratis en vrijblijvend inschrijven. 

Tip 3 bij een paniekaanval: Ga wandelen en praat!

Heb je een paniekaanval overdag en ben je in de gelegenheid te gaan wandelen? Ga! Beweging zorgt voor ontspanning en als er iemand met je mee kan is het goed om te praten over wat je ervaart. 

Tip 4  je bent niet je paniekaanval

Dat klinkt erg ingewikkeld maar dat is het niet. Doordat je in een paniekaanval zit vergeet je vaak dat jij zelf de baas bent over je brein. Spreek jezelf toe dat je het aan kan en dat jij de baas bent in je hoofd. 

Tip 5 bij een paniekaanval: ken je symptomen

Veel mensen met een paniekaanval denken dat ze een hartaanval krijgen omdat alle symptomen zo beangstigend en heftig zijn. Toch zijn alle symptomen van een paniekaanval totaal onschuldig en zelfs een ‘normale’ reactie van je lichaam op paniek. Alleen gebeurt dit op het verkeerde moment. Lees mijn blog over de symptomen bij een paniekaanval of volg mijn training Stop je paniekaanvallen om meer te weten over je symptomen tijdens een paniekaanval. 

Tip 6 bij een paniekaanval: ga naar je huisarts

Heb je een paniekaanval gehad? Ga dan altijd even naar je huisarts. Niet omdat er iets ernstigs aan de hand kan zijn met je lichaam maar omdat er mentaal wel iets aan de hand is. Paniekaanvallen krijg je niet zomaar en je huisarts kan bijvoorbeeld een online training aanraden of in zwaardere gevallen medicatie voorschrijven in combinatie met bijvoorbeeld paniekoefeningen. 

Tip 7 bij een paniekaanval: doe ademhalingsoefeningen

Als gevolg van je paniekaanval kan je gaan hyperventileren. Dat is heel snel en diep ademen terwijl je toch het gevoel hebt niets aan zuurstof binnen te krijgen. Je kan zelfs het gevoel hebben te stikken. Ademhalingsoefeningen zijn het antwoord hierop. Ik heb in mijn gratis training ook een ademhalingsoefening met je gedeeld en die is super goed. 

Tip 8: Positive-selftalk

Wij hebben er in het nuchtere Nederland niet echt een woord voor maar de Amerikanen zijn echt gek op ‘positief tegen jezelf praten’. Laat jezelf in een paniekaanval weten dat je het aan kan. Dat je je best doet en dat het niet erg is dat je paniek hebt. Paniekaanvallen kun je prima behandelen en gaan over met onder andere oefeningen tegen paniek en cognitieve training. 

Tip 9 Een paniekaanval toe laten

De beste tip, maar gelijk ook de aller-moeilijkste: laat je paniekaanval gebeuren. Er kan namelijk niets met je gebeuren maar als je, je paniek toelaat dan is de brandstof voor je paniekaanval heel snel op en gaat je paniekaanval over. 

Tip 10 Ontspan!

In mijn stop je paniekaanvallen training leer je onder andere 20 oefeningen om je ademhaling te beheersen en je beter te ontspannen. Ontspanning zorgt namelijk dat je ademhaling naar de goede plek gaat en zich weer normaal beweegt. 

Bonus tip Een paniekaanval is niet gevaarlijk

Ja, paniekaanvallen zijn bizar en super eng, ik weet precies hoe je je voelt maar er is eigenlijk niets aan de hand. Het zit totaal tussen je oren en je wil het misschien niet horen maar je veroorzaakt ze zelf. 

Heb jij nog een tip als je paniekaanvallen hebt? Deel hem met me in de comments! 

    Jos

    >